Allmänt om föreningen

Verksamhet

Föreningen Helsinge Hem och skola i  (HoS) har som målsättning att främja samarbetet mellan hem och skola.

Vi strävar efter att ge alla elever någon form av uppmuntran och omväxling under skolåret.
Verksamheten bygger helt på frivilliga insatser. Föreningens medel används till att förgylla elevernas och lärarnas vardag.
Medlemmar i föreningen är föräldrar till elever i Helsinge skola och i Helsinge gymnasium samt andra intresserade.

Du kan engagera dig i verksamheten genom att:

• delta i diskussioner och sammankomster som föreningen ordnar
  • delta i föreningens årsmöte
  • delta i basaren och midvinterfesten och sprida information om dem
  • komma med idéer om program och evenemang samt om hur HoS bättre ska kunna främja kontakten mellan skolan och hemmen
  • betala medlemsavgiften till föreningen

Medelinsamling

För att kunna stöda skolan och olika elevevenemang och projekt samlar HoS på olika sätt in medel. Vår ekonomi bygger på  medlemsavgiften (20 euro/familj), lotterier och caféförsäljning etc. på adventsbasaren samt intäkterna från Midvinterfesten. Verksamhetsbidrag ansöks från olika stiftelser och fonder såsom Aktias stiftelsen i Vanda, Pro Juventute Nostra, Svenska kulturfonden samt Svenska Folkskolans vänner rf.

Hur används medlen?

Under årens lopp har Helsinge HoS  bl.a. införskaffat bl.a.:

•  redskap till skolköket, textilsal, slöjdsal och musikundervisning
  •  material för språkundervisningen
  •  redskap för gymnastiken
  •  böcker, lexikon tidningar

Helsinge HoS har också:

• ekonomiskt understött skolans samarbetsprojekt med andra skolor
  • bussar för  utflykter och exkursioner
  • teaterbesök , biobesök, Heurekabesök, besök till bokmässan
  • en del av  tillvalsgymnastiken
  • 7:ornas utfärd till Solvalla
  • delat ut stipendier till elever vid vårfesten
  • understött språkrådet, vänelevsverksamhet, elevrådsverksamhet

Evenemang

Våra traditionella, årligen återkommande evenemang är adventsbasaren, som alltid ordnas runt första advent. Midvinterfesten, som  går av stapeln den första lördagen i februari. Årsmöte hålls före utgången av oktober.

Det är viktigt att så många medlemmar som möjligt deltar i årsmötet! Du får viktig information om verksamheten och en möjlighet att påverka den. Att sitta på ett årsmöte är det coolaste du kan göra, få vara med och bestämma vad föreningen skall syssla med! Är du intresserad av att jobba i styrelsen? Anmäl då ditt intresse till någon av styrelsemedlemmarna på förhand!

Adventsbasaren

Vid första adventshelgen har traditionellt anordnats en adventsbasar i Helsinge skola. Läs mera under aktuellt.

Midvinterfesten första lördagen i februari

Hem och Skola ordnar, årligen enligt tradition, en Midvinterfest första lördagen i februari som ger nuvarande, tidigare och kommande föräldrar till elever och lärare i våra skolor en möjlighet att träffas och umgås under lediga former, äta god mat och dansa.  Jubilerande studentklasser,  forna elever och lärare är alla välkomna!

Övrig verksamhet

I vårt program ingår olika temakvällar och diskussionstillfällen för föräldrar (t.ex. trafiksäkerheten på Övitsbölevägen utanför skolan, elevers tobaks- och alkoholvanor, droger) samt informationsprogram för eleverna (t.ex. information om våld, droginfo, mobbning).
Du är välkommen att höra av dig till någon styrelsemedlem med förslag och idéer till program!

Samarbetspartners

Klassföräldrar i Helsinge skola